Fiberrik mat ger bra skydd mot hjärt-kärlsjukdom.
Fiberrik mat ger bra skydd mot hjärt-kärlsjukdom, och allra störst är effekten hos kvinnor. Det visar en ny studie från Lunds universitet.
I studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften PLOS One, har kostvanorna hos över 20 000 Malmöbor undersökts med fokus på risken för hjärt-kärlsjukdom. Betydelsen av sammanlagt 13 olika näringsämnen, fetter, proteiner och kolhydrater, analyserades.
– Kvinnor som åt fiberrikt hade nästan 25 procent lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom jämfört med kvinnor som åt fiberfattig kost. Hos männen var effekten svagare. Men resultaten bekräftade att fiberrik mat åtminstone skyddade männen mot slaganfall, säger Peter Wallström, forskare vid Lunds universitet och huvudförfattare till artikeln.
Läs hela pressmeddelandet från Lunds universitet.