Hovbergs blogg

Just another WordPress weblog
Subscribe

Tillstånd för all mopedkörning

Förarbevisutredningen har överlämnat sitt betänkande “Säkra förare på moped, snöskoter och terränghjuling” (SOU 2005:45) till infrastrukturminister Ulrica Messing.
    Man föreslår där:

Åldersgränsen för att få köra en moped klass I (EU-moped) skall höjas från 15 år till 16 år. Krav på utbildning och godkänt kunskapsprov skall gälla även den som vill köra en moped klass II. Fordonskategorin terrängskoter skall delas upp i två underkategorier, snöskoter och terränghjuling och separata förarbevis skall införas för dessa. Utbildningsverksamheten för mopeder, snöskotrar och terränghjulingar skall reformeras och Vägverket skall anordna kunskapsproven. Reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2008.

För vanliga mopeder innebär förslaget följande:

För att få köra en moped klass II, d.v.s. en moped som är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen, eller en s.k. 30-moped, som är konstruerad för en hastighet av högst 30 kilometer i timmen, skall det krävas ett förarbevis för moped klass II. Ett sådant förarbevis skall kunna utfärdas till den som är lägst 15 år, har ett körkortstillstånd samt har gått igenom en obligatorisk utbildning (innehållande både teori och praktik men inte övningskörning i trafik) och har genomfört ett kunskapsprov med godkänt resultat i Vägverkets regi. Ett körkort och ett traktorkort skall också ge behörighet att köra en moped klass II respektive en 30-moped.

Jag, som vanlig cyklist (utan motor), tycker det är bra. Olycksstatistiken med mopeder inblandade är skrämmande, något måste göras snabbt! Någon nollvision förväntar jag mig inte med förslaget, men kanske “ungarna börjar tänka” och kör “med huvudet” så olyckorna blir färre.
    På cykelbanorna i Västerås kan jag lova att det är full rulle på mopederna. De flesta ungdomar kör både 40 och 50, oftast två ibland tre på varje moped. Ibland kommer det en drös på 2—3 stycken, och då naturligtvis i bredd. Ett otal gånger har jag mött dessa fartdårar på fel sida i kurvor med skymd sikt. Men hittills har jag klarat mig från att bli påkörd, även om det varit nära. 15-åringar på dessa fartvidunder, som mopeder är nuförtiden, bland unga och gamla på cykelbanor är inte bra. “Moped, oavsett klass, är sett i relation till antal körda kilometer det farligaste transportfordonet” slår utredningen fast.
    Ska vi behöva vänta ända till 1 januari 2008? Varför inte januari 2006? Det kan väl inte vara så svårt att genomföra dessa ändringar.

Kommentarer är avstängda.

  • Senaste poster

  • Kategorier

  • Arkiv