Hovbergs blogg

Just another WordPress weblog
Subscribe

Förtroendebarometer 2011

Topplistan – Förtroende.

Svenskarnas förtroende för riksdag och regering har minskat mellan 2010 och 2011, liksom även förtroendet för storföretag. Förtroendet för medier fortsätter däremot att vara stabilt. Det är ett huvudresultat i MedieAkademins förtroendebarometer för 2011 som redovisades igår. Förtroendebarometern är en årlig mätning av svenskarnas förtroende för samhällsinstitutioner, medier och företag som genomförts årligen sedan 1997.
    De medier som svenskarna har störst förtroende för är Sveriges Radio och Sveriges Television, som hos tre fjärdedelar av svenskarna åtnjuter stort förtroende. Förtroendet är stabilt över tid och förändringen mellan 2010 och 2011 marginell. Förtroendet för TV4 ligger lägre (36 procent) och har sedan 2008 minskat något varje år. Lägst ligger TV3 och Aftonbladet med ett förtroende på under 15 procent.
    – 2011 års förtroendemätning bekräftar det vi tidigare sett, nämligen att medier inriktade på underhållning och sensationer har lägre förtroende än public service, säger professor Lennart Weibull, Göteborgs universitet, som är en av dem som ansvarar för Förtroendebarometern. År 2011 har Förtroendebarometern byggts ut med bedömningar av fler nätmedier. Google visar sig ha ett stort förtroende (49 procent), liksom även Wikipedia (35 procent) bland dem som har en uppfattning, medan förtroendet för Facebook stannar på 16 procent, samma nivå som för Aftonbladet.se.
    Medievärlden.
    MedieAkademins Pressinformation (pdf) och Förtroendebarometern (pdf).

Kommentarer är avstängda.

  • Senaste poster

  • Kategorier

  • Arkiv