Mystisk signal från galax nära oss fascinerar forskare

Foto: Nasa.

En återkommande radiosignal har plockats upp från en galax som liknar vår egen, och som inte ligger så långt bort. Det är andra gången som de mystiska upprepande signalerna från rymden upptäckts.
    Den nya upptäckten av en signal från rymden redovisas i det senaste numret av Nature. Det är en så kallad Fast Radio Burst, FRB, en radiosignal som är bråkdelar av en sekund lång och återupprepas flera gånger.
    CNN skriver att man tidigare har kunnat spåra olika radiosignaler till galaxer långt bort, oftast har det rört sig om enstaka signaler. Den här typen av återkommande signal har bara observerats en gång tidigare, och den nya, som upptäcktes under september 2018, kommer från en ny plats. Det rör sig om en spiralformad galax lik vår egen, och som ligger betydligt närmare än den som avgav den förra signalen.
    Galaxen har en ”arm” där stjärnor bildas, men vad som orsakar radiosignalerna är ett mysterium. Nu hoppas dock forskarna kunna kartlägga fenomenet genom att studera galaxen som signalen kommer från, eftersom den ligger tillräckligt nära för att kunna studeras.
    CNN: Mysterious repeating fast radio burst traced to nearby galaxy.
    Nature: A repeating fast radio burst source localized to a nearby spiral galaxy.