Hjälp forskarna upptäckta svarta hål i projektet LOFAR Radio Galaxy Zoo

LOFAR-nätverkets centrala station i östra Nederländerna. Foto: LOFAR/ASTRON.

Forskare vid bland annat Onsala rymdobservatorium söker kraftkällorna bakom hundratusentals galaxer – och de vill ha allmänhetens hjälp. Galaxerna har upptäckts av världens största radioteleskop, LOFAR (Low Frequency Array). I nya projektet Lofar ​​Radio Galaxy Zoo kan alla med en dator leta reda på supermassiva svarta hål som skapat jättelika strålar miljontals ljusår tvärsöver.
    Lofar Radio Galaxy Zoo är ett medborgarforskningsprojekt där forskare och allmänhet hjälps åt att tolka nya, spännande bilder av kosmos. Din uppgift är att matcha radiokällorna med rätt galax. Detta kommer att hjälpa forskare att förstå hur radiokällor bildas, hur svarta hål utvecklas och hur stora mängder material kan slängas ut i djupa rymden med så makalösa mängder energi.
    Är du intresserad av att lämna ett litet bidrag till utforskningen av universum och dess galaxer så läs vidare på länkarna nedan.
    Zooniverse: Help astronomers locate and identify supermassive black holes and starforming galaxies!
    Chalmers – Onsala rymdobservatorium: Hjälp forskarna med nyupptäckta svarta hål i projektet LOFAR Radio Galaxy Zoo.
    Astron: Help to find the location of newly discovered black holes in the LOFAR Radio Galaxy Zoo project.
    Populär Astronomi: LOFAR hittar exoplanet med ny metod.