Hovbergs blogg

Just another WordPress weblog
Subscribe

Mysteriet med Beethovens metronom

Orkesterledare över hela världen presenterar musik av Beethoven, men även när de försöker att återge hans originalverk saktar de nästan alltid ner tempot i hans skrivna noter. Varför ville Beethoven att hans musik skulle spelas så snabbt?

Ludwig van Beethoven (1770–1827) was one of the first composers to start using a metronome, a device patented by Johann Nepomuk Maelzel in 1815. At that time, he started to edit his works with numerical marks with metronome indications. Doubts about the validity of these marks date back to the 19th century and during the 20th century many musicological analyses were carried out, some of which already pointed to the hypothesis that the metronome was broken, an assumption that could never be verified. In any case, most orchestra conductors have omitted these marks as they consider them to be too fast (Romanticism), whereas since the 1980s, other conductors (Historicism) have used them to play Beethoven. However, music critics and the public described these concerts as frantic and even unpleasant.

För några år sedan lade forskare fram teorin om att Beethovens metronom kan ha varit skadad – eller till och med saboterats. Ny forskning säger emellertid att det är möjligt att kompositören led av tidigt adoptersyndrom innan man kom överens om användningsstandarder. Läs om forskningen om Beethovens metronomenanvändning och slutsatserna hittills på EurekAlert!
    EurekAlert: Big data will analyze the mystery of Beethoven’s metronome.
    Smithsonian Magazine: Was Beethoven’s Metronome Wrong?.


Kommentarer är avstängda.

  • Senaste poster

  • Kategorier

  • Arkiv