NASA:s Fermi bekräftar “PeVatron” supernovarest

Observationer från NASA:s Fermi Gamma-ray rymdteleskop (magenta och rosa) bekräftar att en supernovarest som kallas G106.3+2.7 är ansvarig för att accelerera några av protonerna med högst energi i vår galax. Bild: Jayanne English (University of Manitoba), NASA/Fermi/Fang et al. 2022, och Canadian Galactic Plane Survey/DRAO/FCRAO.

När en stor stjärna exploderar som en supernova kastas större delen av stjärnan ut i rymden i gasform, med en hög hastighet. Gasmassan bildar en slags nebulosa, en så kallad supernovarest. En studie som använder 12 års data från NASA:s Fermi Gamma-ray rymdteleskop bekräftar att en supernovarest producerar några av de mest energirika protonerna i vår galax.
    Teoretiker säger att de mest energirika kosmiska strålprotonerna i Vintergatan når en miljon miljarder elektronvolt, eller petaelectronvolt (PeV). Men den exakta karaktären av deras källor, som astronomer kallar PeVatrons, har varit svår att fastställa.
    Av cirka 300 kända supernovarester har endast ett fåtal visat sig sända ut gammastrålar med energier som är tillräckligt höga för att potentiellt vara PeVatrons. En är G106.3+2.7, ett kometformat moln som ligger cirka 2 600 ljusår bort i stjärnbilden Cepheus på norra stjärnhimlen. En ljus pulsar täcker den norra änden av supernovaresten, och astronomer tror att båda objekten bildades i samma explosion.
    NASA Goddard Media Studios: NASA’s Fermi Confirms ‘PeVatron’ Supernova Remnant.